تبلیغات
,
 |   |   |   |   |   |   |   |   |   |  
 
,
 


ماده4) تخلفاتی که موجب تذکر به کارگزار می شود .عبارت است از:

1-عدم الصاق و ابطال تمبر مالیاتی بر روی فرم درخواست افتتاح حساب های قرض الحسنه ،

کوتاه مدت و قراردادهای حسابهای بلند مدت.

2-عدم درج مهر دفتر به روی فرم های درخواست افتتاح حساب .

3-عدم دقت و توجه کارگزار در تکمیل فرم مشخصات اشخاص حقیقی نظیر شماره مشتری ،

شماره حساب ،مشخصات صاحب حساب ،نحوه برداشت / بستن حساب، کدملی ،اسکن،

آدرس و......

4-عدم ممهور به مهر (تصویر برابر اصل )مدارک شناسائی دریافتی از مشتریان و صاحب سپرده

سرمایه گذاری ها

5-عدم تکمیل مندرجات فرم های واریز/برداشت از سوی مشتریان بانک از قبیل مبلغ به عدد و

حروف ،نام ونام خانوادگی ،شماره ملی ،تلفن و نشانی ، پرداخت / دریافت کننده وجه ،امضاء

واریز کننده / برداشت کننده وجه.

6-عدم تکمیل مندرجات فرم های واریز/برداشت از سوی مسئولین دفاتر از قبیل پرفراژ و تایید

ماشینی،مهر و امضاء دفتر ،نام مسئول پرداخت کننده.

7-افتتاح حساب جاری بدون دریافت مدارک شغلی و آدرس مشتری (عدم شناسایی مشتری 

براساس بخشنامه شناسایی مشتریان )

8-عدم اخذ معرف در خصوص شخص افتتاح کننده حساب جاری .

9-عدم تایید امضاء معرف در خصوص شخص افتتاح کننده حساب جاری .

10-عدم استفاده از نسخه اول یا مخصوص بانک بعنوان سند حسابداری .

11-عدم پرفراژ یا تحو یل سند واریز/برداشت به مشتری (نسخه مخصوص مشتری )

12-عدم ثبت پرفراژ ،تاریخ ،مهر وامضاء مسئول دفتر بر روی قبوض دریافتی مشتریان.

13-پرداخت چک برگشتی بصورت ظهر نویسی .

14-عدم ظهر نویسی کامل توسط آورنده چک و پرداخت آن توسط دفتر.

15-عدم بایگانی صحیح ،مرتب و منظم اسناد واریز و برداشت و فرم های افتتاح حسابهای

 سپرده مشتریان به تاریخ افتتاح .

16-عدم نگهداری آمار و اسناد چک های برگشتی مشتریان و گواهی رفع سو اثر چک های

 برگشتی به تاریخ عملیات بانکی و جداگانه از سایر چکها.

17-صدور دسته چک جدید بدون در نظر گرفتن برگشت 80% لاشه چکهای صاده به دفتر .

18-عدم ثبت تحویل دسته چک وعدم اخذ امضاءو رسید از مشتریان (تحویل گیرنده ).

19-عدم رعایت و توجه به ائین نامه ها،دستورالعمل ها،بخشنامه هاو اطلاعیه های 

صادره از سوی بانک .

20-عدم رعایت مقرراتمربوط به سقف و حد مجاز نقدینگی صندوق دفتر .

21-عدم اعلام کارگزار به نگهداری مازاد وجوه نقد در صندوق دفتر .

22-عدم ارسال و تحویل به موقع وجوه صندوق دفتر به شعب ناظر و یا ارسال با تاخیر.

23-عدم تهیه ،تنظیم و تائید روزانه فرم سیتواسیون صندوق در پایان عملیات روزانه .

24-عدم تفکیک و جدا سازی وجوه صندوق مرتبط با عملیات پست بانک از سایر وجوه

متعلق به دفتر(پول دریافتی ناشی از ارائه خدمات بانکی )

25ممهور ننمودن مهر دفتر بر روی باندرول های پست بانک ،و  عدم  استفاده  از مهر 

تاریخدار و پاراف متصدی .

26-انتقال وجوه صندوق از دفتر به منزل خود یا هرجای دیگر به غیر از دفتر یاد شده.

27-هرگونه اقدام عمدی و غیر عمدی در خصوص افشای حساب های مفتوحه و استفاده

 از اطلاعات محرمانه مشتریان .

28-عدم واریز به موقع وجوه دریافتی به حساب مشتریان و ثبت آن در سامانه نرم افزاری .

29-بکار گیری و انجام فعالیت های بانکی توسط پرسنل یا اشخاص که فاقد مجوز از بانک

و دوره های اموزشی هستند.

30ا- اخذ وجه اضافی از مشتریان(بیش از کارمزد و تعرفه قانونی ابلاغ شده )

31-تصدیق و تایید مستندات ومدارک نادرست یا ناقص و غیر واقع مشتریان .

(عدم احراز هویت دقیق مشتریان )

32-انجام اقدامات و فعالیت هایی خارج از موضوع اساسنامه اشخاص حقوقی .

33-عدم رعایت و توجه به ساعت کار ابلاغ شده دفاتر .

34-استفاده از پوشش و لباس نامناسب و خلاف شئونات اداری .

35-عدم انتشاربه موقع و صحیح اطلاعات و یا غراهم نکردن شرایط لازم جهت 

اطلاع رسانی به موقع و صحیح به مشتریان در خصوص مواردی که بر اساس 

مقررات به کارگزار مکلف شده ،از جمله :طرح های ملی همانند یارانه نقدی .

36-ایجاد کسری و یا کمبود وجه نقد دستگاه ATM و عدم انجام عملیات

پول گذاری به موقع دستگاه .

37-خرابی و عدم سرویس دهی مطلوب خودپرداز به مشتریان از قبیل به موقع 

در تعویض و یا تامین به موقع کاغذ، ریبون ،قطعات یدکی ،کاغذ رسید مشتری و ژورنال

شعبه.

38-عدم تعمیر ،نگهداری و پشتیبانی فنیمناسب دستگاه خودپرداز .

 

 

ماده 5) تخلفات و جرائمی که موجب محرومیت کارگزار از انجام ، ادامه فعالیت و تعطیلی 

 دفتر می‌شود . عبارت است از :

1- هر گونه برداشت غیر مجاز از وجوه صندوق و حساب مشتریان .

2-کلاهبرداری و سوء استفاده از اسناد رسمی و تضمین تعهدات به نفع اشخاص حقیقی یا حقوقی به نمایندگی از بانک .

3- تحصیل و کسب مال نامشروع .

4- جعل اسناد و مدارک .

  5- هر گونه سوء استفاده مالی .

  6- عدم استعلام از بانک مرکزی در خصوص شخص افتتاح کننده حساب جاری .

 7- عدم اخذ گواهینامه عدم  پرداخت چک به هنگام پرداخت مجدد چک های برگشتی .

8- تدلیس و هرگونه اقدامات و عملیات متقلبانه به منظور فریب مشتریان .

9- سوء استفاده از نام ، آرم ، لوگو ، تابلو و برند پست بانک ایران .

10- هرگونه اقدام عمدی که موجب ایجاد پول شویی و اخلال در نظام اقتصادی کشور شود .

11- واگذاری و انتقال مجــوز دفتر به غیر و تحت هر عنوان (اعم از وکالت ، شراکت ، نیابت و..........) .

12- اعمال منافی عفت عمومی و خلاف اخلاق حسنه .

13- ایجاد تعهدات ، انجام معاملات ساختگی برخلاف اصول متعارف و وعده هایی خارج از عرف ، ضوابط و مقررات بانکی  .

14- انجام هر گونه تبلیغات بدون اخذ مجوز از بانک از لحاظ روش و گستردگی .

15- نصب نرم افزار و دستگاه ATM ، POS ، PINPAD سایر بانک ها ، موسسات مالی و اعتباری و فراهم سازی خدمات بانک های دیگر در محل دفتر .

16- انجام تراكنش های غیر واقعی وصوری .

17- انتقال و جابه جایی دستگاه خودپرداز بدون هماهنگی با پست بانک .

18- در صورت اتصال دستگاه ATM به سوئیچ بانک ها و موسسات مالی و اعتباری دیگر و خارج شدن از مدار و سوئیچ پست بانک .

19- هر گونه اقدامات و عملیات متقلبانه از طریق سیستم های نرم افزاری و سخت افزاری به قصد انتفاع و بهره برداری شخصی .  

20- استفاده از نام ، آرم و امهار پست بانک به منظور ارائه خدمات سایر بانک ها و موسسات مالی و اعتباری و....   .

21- هرگونه قصور ، تقصیر یا سهل‌انگاری کارگزار و متصدیان وی در انجام امور محوله .

تبصره 13) دفاتری که فاقد قرارداد ، تضمین  ، تعهد نامه رسمی می باشند و یا به هر دلیلی مبادرت به تمدید قرارداد نمی نمایند مفاد بندهای ذیل ماده (3) به ترتیب در خصوص این عده از کارگزاران لازم الرعایه می باشد

 

تهیه وتنظیم :دایره دفاتر خدمات بانکی 






نویسنده : عباسی

سرگرمی و تفریحی نیک فان دات کام

گروه اینترنتی اطلس

نیک فیس

طراحی سایت

طراحی بنر و هدر

طراحی قالب وردپرس