ماده4) تخلفاتی که موجب تذکر به کارگزار می شود .عبارت است از:
1-عدم الصاق و ابطال تمبر مالیاتی بر روی فرم درخواست افتتاح حساب های قرض الحسنه ،
کوتاه مدت و قراردادهای حسابهای بلند مدت.
2-عدم درج مهر دفتر به روی فرم های درخواست افتتاح حساب .
3-عدم دقت و توجه کارگزار در تکمیل فرم مشخصات اشخاص حقیقی نظیر شماره مشتری ،
شماره حساب ،مشخصات صاحب حساب ،نحوه برداشت / بستن حساب، کدملی ،اسکن،
آدرس و......
4-عدم ممهور به مهر (تصویر برابر اصل )مدارک شناسائی دریافتی از مشتریان و صاحب سپرده
سرمایه گذاری ها
5-عدم تکمیل مندرجات فرم های واریز/برداشت از سوی مشتریان بانک از قبیل مبلغ به عدد و
حروف ،نام ونام خانوادگی ،شماره ملی ،تلفن و نشانی ، پرداخت / دریافت کننده وجه ،امضاء
واریز کننده / برداشت کننده وجه.
6-عدم تکمیل مندرجات فرم های واریز/برداشت از سوی مسئولین دفاتر از قبیل پرفراژ و تایید
ماشینی،مهر و امضاء دفتر ،نام مسئول پرداخت کننده.
7-افتتاح حساب جاری بدون دریافت مدارک شغلی و آدرس مشتری (عدم شناسایی مشتری
براساس بخشنامه شناسایی مشتریان )
8-عدم اخذ معرف در خصوص شخص افتتاح کننده حساب جاری .
9-عدم تایید امضاء معرف در خصوص شخص افتتاح کننده حساب جاری .
10-عدم استفاده از نسخه اول یا مخصوص بانک بعنوان سند حسابداری .
11-عدم پرفراژ یا تحو یل سند واریز/برداشت به مشتری (نسخه مخصوص مشتری )
12-عدم ثبت پرفراژ ،تاریخ ،مهر وامضاء مسئول دفتر بر روی قبوض دریافتی مشتریان.
13-پرداخت چک برگشتی بصورت ظهر نویسی .
14-عدم ظهر نویسی کامل توسط آورنده چک و پرداخت آن توسط دفتر.
15-عدم بایگانی صحیح ،مرتب و منظم اسناد واریز و برداشت و فرم های افتتاح حسابهای
سپرده مشتریان به تاریخ افتتاح .
16-عدم نگهداری آمار و اسناد چک های برگشتی مشتریان و گواهی رفع سو اثر چک های
برگشتی به تاریخ عملیات بانکی و جداگانه از سایر چکها.
17-صدور دسته چک جدید بدون در نظر گرفتن برگشت 80% لاشه چکهای صاده به دفتر .
18-عدم ثبت تحویل دسته چک وعدم اخذ امضاءو رسید از مشتریان (تحویل گیرنده ).
19-عدم رعایت و توجه به ائین نامه ها،دستورالعمل ها،بخشنامه هاو اطلاعیه های
صادره از سوی بانک .
20-عدم رعایت مقرراتمربوط به سقف و حد مجاز نقدینگی صندوق دفتر .
21-عدم اعلام کارگزار به نگهداری مازاد وجوه نقد در صندوق دفتر .
22-عدم ارسال و تحویل به موقع وجوه صندوق دفتر به شعب ناظر و یا ارسال با تاخیر.
23-عدم تهیه ،تنظیم و تائید روزانه فرم سیتواسیون صندوق در پایان عملیات روزانه .
24-عدم تفکیک و جدا سازی وجوه صندوق مرتبط با عملیات پست بانک از سایر وجوه
متعلق به دفتر(پول دریافتی ناشی از ارائه خدمات بانکی )
25ممهور ننمودن مهر دفتر بر روی باندرول های پست بانک ،و عدم استفاده از مهر
تاریخدار و پاراف متصدی .
26-انتقال وجوه صندوق از دفتر به منزل خود یا هرجای دیگر به غیر از دفتر یاد شده.
27-هرگونه اقدام عمدی و غیر عمدی در خصوص افشای حساب های مفتوحه و استفاده
از اطلاعات محرمانه مشتریان .
28-عدم واریز به موقع وجوه دریافتی به حساب مشتریان و ثبت آن در سامانه نرم افزاری .
29-بکار گیری و انجام فعالیت های بانکی توسط پرسنل یا اشخاص که فاقد مجوز از بانک
و دوره های اموزشی هستند.
30ا- اخذ وجه اضافی از مشتریان(بیش از کارمزد و تعرفه قانونی ابلاغ شده )
31-تصدیق و تایید مستندات ومدارک نادرست یا ناقص و غیر واقع مشتریان .
(عدم احراز هویت دقیق مشتریان )
32-انجام اقدامات و فعالیت هایی خارج از موضوع اساسنامه اشخاص حقوقی .
33-عدم رعایت و توجه به ساعت کار ابلاغ شده دفاتر .
34-استفاده از پوشش و لباس نامناسب و خلاف شئونات اداری .
35-عدم انتشاربه موقع و صحیح اطلاعات و یا غراهم نکردن شرایط لازم جهت
اطلاع رسانی به موقع و صحیح به مشتریان در خصوص مواردی که بر اساس
مقررات به کارگزار مکلف شده ،از جمله :طرح های ملی همانند یارانه نقدی .
36-ایجاد کسری و یا کمبود وجه نقد دستگاه ATM و عدم انجام عملیات
پول گذاری به موقع دستگاه .
37-خرابی و عدم سرویس دهی مطلوب خودپرداز به مشتریان از قبیل به موقع
در تعویض و یا تامین به موقع کاغذ، ریبون ،قطعات یدکی ،کاغذ رسید مشتری و ژورنال
شعبه.
38-عدم تعمیر ،نگهداری و پشتیبانی فنیمناسب دستگاه خودپرداز .
ماده 5) تخلفات و جرائمی که موجب محرومیت کارگزار از انجام ، ادامه فعالیت و تعطیلی
دفتر میشود . عبارت است از :
1- هر گونه برداشت غیر مجاز از وجوه صندوق و حساب مشتریان .
2-کلاهبرداری و سوء استفاده از اسناد رسمی و تضمین تعهدات به نفع اشخاص حقیقی یا حقوقی به نمایندگی از بانک .
3- تحصیل و کسب مال نامشروع .
4- جعل اسناد و مدارک .
5- هر گونه سوء استفاده مالی .
6- عدم استعلام از بانک مرکزی در خصوص شخص افتتاح کننده حساب جاری .
7- عدم اخذ گواهینامه عدم پرداخت چک به هنگام پرداخت مجدد چک های برگشتی .
8- تدلیس و هرگونه اقدامات و عملیات متقلبانه به منظور فریب مشتریان .
9- سوء استفاده از نام ، آرم ، لوگو ، تابلو و برند پست بانک ایران .
10- هرگونه اقدام عمدی که موجب ایجاد پول شویی و اخلال در نظام اقتصادی کشور شود .
11- واگذاری و انتقال مجــوز دفتر به غیر و تحت هر عنوان (اعم از وکالت ، شراکت ، نیابت و..........) .
12- اعمال منافی عفت عمومی و خلاف اخلاق حسنه .
13- ایجاد تعهدات ، انجام معاملات ساختگی برخلاف اصول متعارف و وعده هایی خارج از عرف ، ضوابط و مقررات بانکی .
14- انجام هر گونه تبلیغات بدون اخذ مجوز از بانک از لحاظ روش و گستردگی .
15- نصب نرم افزار و دستگاه ATM ، POS ، PINPAD سایر بانک ها ، موسسات مالی و اعتباری و فراهم سازی خدمات بانک های دیگر در محل دفتر .
16- انجام تراكنش های غیر واقعی وصوری .
17- انتقال و جابه جایی دستگاه خودپرداز بدون هماهنگی با پست بانک .
18- در صورت اتصال دستگاه ATM به سوئیچ بانک ها و موسسات مالی و اعتباری دیگر و خارج شدن از مدار و سوئیچ پست بانک .
19- هر گونه اقدامات و عملیات متقلبانه از طریق سیستم های نرم افزاری و سخت افزاری به قصد انتفاع و بهره برداری شخصی .
20- استفاده از نام ، آرم و امهار پست بانک به منظور ارائه خدمات سایر بانک ها و موسسات مالی و اعتباری و.... .
21- هرگونه قصور ، تقصیر یا سهلانگاری کارگزار و متصدیان وی در انجام امور محوله .
تبصره 13) دفاتری که فاقد قرارداد ، تضمین ، تعهد نامه رسمی می باشند و یا به هر دلیلی مبادرت به تمدید قرارداد نمی نمایند مفاد بندهای ذیل ماده (3) به ترتیب در خصوص این عده از کارگزاران لازم الرعایه می باشد
تهیه وتنظیم :دایره دفاتر خدمات بانکی